Peste 20 de mii de călătorii fără numerar în transportul public

Chişinău, 16 aprilie 2021 - În prima lună de funcţionare a proiectului pilot de acceptare a plăţilor fără numerar pentru călătoriile în transportul public, locuitorii din Chişinău au achitat mai mult de 20 de mii de călătorii cu carduri de plată sau gadget-uri care integrează funcţia de plată contactless.

Proiectul pilot a fost lansat în luna martie a acestui an de către Primăria Chişinău, Mastercard şi Moldova Agroindbank. Pentru prima dată în ţară, locuitorii şi oaspeţii capitalei au putut plăti rapid şi fără numerar pentru călătorie la terminalele mobile, cu care sunt echipaţi taxatorii de pe rutele de troleibuz nr. 22, 23, 24 şi 30, precum şi de pe rutele de autobuze nr. 2 şi 5.

Proiectul a fost implementat graţie sprijinului tehnic şi financiar al Mastercard şi Moldova Agroindbank. Pentru parteneri, proiectul a fost primul pas în cadrul Memorandumului de colaborare strategică, semnat de Mastercard şi Primăria Chişinău în ianuarie 2021.

1. Cum se plăteşte călătoria în transportul public folosind un terminal mobil?

Taxatorii sunt echipaţi cu terminale mobile şi ajută pasagerii să utilizeze noul serviciu. Pentru a achita călătoria fără numerar este suficient:

să apropiaţi de ecranul terminalului cardul bancar contactless, smartphone-ul sau alt dispozitiv care acceptă funcţia de plată contactless;

după confirmarea plăţii, o sumă egală cu costul călătoriei este debitată automat de pe card;

după finalizarea plăţii, terminalul va emite un semnal sonor şi va imprima un bilet cu informaţii despre preţul, data şi ora călătoriei.

2. Care este preţul călătoriei în cazul plăţii fără numerar? Se percep comisioane suplimentare pentru achitarea cu cardul?

În cazul plăţii fără numerar, preţul călătoriei nu se modifică şi constituie 2 lei pentru rutele de troleibuz şi 3 lei pentru rutele de autobuz. Nu se percep comisioane suplimentare pentru plăţile fără numerar.

IMPORTANT: până la sfârşitul lunii aprilie se aplică o reducere de 50% la achitarea cu un card Mastercard de la Moldova Agroindbank în troleibuzele nr. 22, 23, 24 şi 30 şi autobuzele care circulă pe ruta nr. 5.

3. Ce carduri bancare pot fi utilizate pentru a plăti călătoria prin intermediul terminalului mobil?

Pentru achitarea călătoriei în transportul public sunt acceptate cardurile bancare contactless ale oricărei bănci din Moldova şi din lume ale diferitor sisteme de plăţi. Cardurile care acceptă tehnologia de plată contactless au un marcaj special - indicatorul contactless

De asemenea, terminalul mobil permite achitarea călătoriei cu smartphone-ul sau un alt dispozitiv care acceptă funcţia de plată contactless. De exemplu, puteţi achita călătoria cu un smart watch care acceptă Garmin Pay.

4. Se poate achita pentru călătorie cu numerar?

Da, puteţi plăti pentru călătorie şi cu numerar: după ce primeşte banii de la pasager, taxatorul efectuează plata la terminalul mobil cu cardul său special şi eliberează un bilet tipărit cu detaliile călătoriei.

5. Cum are loc achitarea călătoriei de către categoriile care beneficiază de facilităţi, de exemplu, pensionari?

Pentru categoriile beneficiare de facilităţi, condiţiile de călătorie au rămas neschimbate. Este suficient ca pasagerii să prezinte taxatorului legitimaţia de beneficiar, după care acesta va înregistra călătoria cu tarif redus pe terminalul mobil, folosind un card special şi va emite un bilet tipărit cu detaliile călătoriei.

6. Cum vor putea copiii să achite pentru călătorie?

Un copil cu vârsta sub 7 ani are dreptul să călătorească gratuit cu mijloacele de transport în comun. Copiii de peste 7 ani pot achita călătoria cu un card bancar, dacă părintele a solicitat emiterea acestuia în numele copilului sau în numerar: după ce primeşte banii pentru călătorie, taxatorul va efectua plata pe terminalul mobil cu cardul său special şi va elibera un bilet tipărit cu detaliile călătoriei.

7. Cât timp durează plata contactless pentru călătorie?

Viteza este unul dintre principalele avantaje ale tehnologiei de plată contactless Mastercard. Plata are loc aproape instantaneu. În plus, pentru plata fără numerar nu este nevoie să se piardă timp căutând bancnote şi calculând restul, ceea ce, de asemenea, economiseşte timpul.

8. Banii pentru o călătorie pot fi încasaţi accidental de două ori?

Nu, terminalul procesează câte o plată la un moment dat, emite un semnal sonor, imprimă biletul şi se blochează. Pentru a efectua o altă plată de pe acelaşi card, taxatorul trebuie să iniţieze din nou plata. Prin urmare, este imposibil să se achite accidental călătoria de două ori.

9. Cât de sigure sunt plăţile contactless?

Plăţile contactless sunt una dintre cele mai sigure metode de plată. În timpul tranzacţiei, informaţiile legate de plată sunt protejate de un cod dinamic unic (criptogramă), care nu poate fi utilizat a doua oară în scopuri frauduloase. În plus, utilizând plata contactless pasagerul nu transmite cardul din mână în mână şi nu intră în contact cu numerarul, ceea ce este mai igienic. Studiile arată că pe bancnotele europene există în medie peste 26.000 de bacterii, care pot reprezenta un pericol pentru sănătate. Şi chiar şi pe bancnotele noi se găsesc aproximativ 2.400 de microbi.

10. De ce în transport nu sunt instalate terminale staţionare?

Terminalele mobile pentru plăţi fără numerar sunt prima etapă a proiectului pilot. În viitor, se planifică echiparea transportului şi cu terminale staţionare, ceea ce va permite acceptarea plăţii pentru călătorie prin carduri şi dispozitive care acceptă funcţia de plată contactless, fără participarea taxatorului. Odată cu instalarea terminalelor staţionare, taxatorii vor începe treptat să îndeplinească funcţia de controlori.


Sursa: MAIB.MD